Kystriksveien fra Namsos til Bodø i 2007

I min ferie i 2007 ble det strekningen Namsos til Bodø som hadde best værmelding. Store deler av turen fulgte jeg den kjente Kystriksveien med et par avstikkere til øyene Jøa og Vega. Det ble et herlig slit med fantastisk vær og natur samt stabil sterk motvind hele veien.

For å komme til utgangspunktet startet jeg med en bussreise fra Stjørdal til Namsos og kom frem på ettermiddagen. Etter litt innkjøp var jeg klart for første etappe.

Dag 1: Namsos – Jøa (38,5 km)
Fra Namsos valgte jeg RV. 769 som går lengst ut mot kysten og etter ca. 10 km. kom jeg ut til fjorden. Det var et fint område med utsikt mot flere øyer og hvor veien fulgte fjorden tett i ca. 10 km.


En av flere korte bruer langs RV. 769

Når jeg hadde syklet 3 mil var det et veiskille hvor man kunne ta av mot øyen Jøa. Det begynte å bli sent og på impuls bestemte jeg meg for å utforske litt av Olav Duuns rike før jeg tok kvelden.

På fergeleie gjorde jeg en stor tabbe som gav meg en viktig erfaring. Jeg glemte å fylle opp vannflaskene og startet øyturen med kun en halvfull flaske i varmen. Jeg gikk tom og begynte å bli veldig tørst, men trodde ikke det skulle bli noe problem da jeg hadde retning mot Jøa Gjestegård som var avmerket på kartet. Når jeg kom frem kl. 2300 viste det seg at gjestegården kun hadde helgeåpent og lettere desperat og fortsatt uten drikke måtte slå opp mitt telt i hagen utenfor gjestegården.

Jeg fant ingen vannkilder rundt husene og vurderte også å sykle tilbake et stykke mot noen bolighus for å spørre om vann. Det var sent og jeg anså faren for at ingen åpent som stor og da ville jeg brukt enda mer unødvendig veske. Til slutt bestemte jeg meg for å legge meg og stå opp tidlig neste morgen og spørre noen lokale innbyggere.

Denne natten var helt forferdelig i et lite telt uten sittehøyde og en kropp som skrek etter vann. Etter svært lite søvn lå jeg i flere timer med en bankende hodepine å ventet på at morgene skulle komme. Klokken 07:00 klarte jeg ikke å vente lengre og brøt opp og satte retningen mot nærmeste bolighus.

Damen som åpnet døren så først lettere skremt ut av den desperate skapningen som sto utenfor tidlig på morgenen med hendene fulle av vannflasker. Når jeg fikk forklart situasjonen kom smilet frem og hun gav meg jøa’s vann, som jeg er helt sikker på er verdens beste. Etter å ha slukket den verste tørsten kom vi i prat og damen var oldebarn av Olav Duun. Denne praten var vel egentlig mitt eneste positive minne fra Jøa da resten kun dreide seg om vann 🙂

Erfaringen har gjort at jeg alltid har med en 1 1/2 l flaske med vann i bagasjen i tillegg til de to jeg har på sykkelen.

Dag 2: Jøa – Rørvik (82,4 km)
Etter å ha fylt vanntanken var jeg god som ny og var klar for neste etappe. Første del gikk tilbake fra Jøa videre langs Rv. 769. Etter 46 km. kom jeg til Hofles som var første av utallige ferger på turen. Som syklist er ikke fergene til irritasjon, men en herlig pause hvor man alltid kommer først i køen. Unntaket er der det er få avganger og du er sent ute, da det er begrenset hva man kan tyne ut av en overlesset farekost med en liten og daukjørt motor 🙂

Siste strekket inn til Rørvik på i underkant av 30 km gikk for en stor del i innlandsterreng med noen fine vann. De siste 5 kilometerne til Rørvik kom man til fjorden og syklet over et par bruer inn mot byen.

Etter den dårlige natten på Jøa fristet ikke teltet og jeg tok inn på Kysthotellet i sentrum. Jeg tittet rundt i byen og fikk med med det obligatorsike besøket på Kystmuseet som var ekstra interresant siden jeg nå hadde satt meg mål om å sykle Norges kyst.

På kysmuseet så et jeg et oppslag om Folketeater – en historisk byvandring i Rørvik. Jeg møtte opp og var vist den eneste som hadde anledning denne dagen. Det føltes «litt» kleint når Tausa Pernille Olsdatter Buøy tok meg med rundt byen og med stor innlevelse og høy røst fortalte meg om sine drømmer og opplevelser i hverdagen. Skuespillet vekket også oppmerksomhet av forbipasserende og det var nok mange som lurte på hva disse to drev med. Egentlig fikk jeg lyst å snike meg ut av forestillingen, men som eneste gjest ble det kanskje litt for synlig og jeg holdt ut den timen omvisningen tok.

Tausa Pernille som dro meg med rundt i byen.

Det ble en fin kveld med middag på brygga mens jeg så på møtet mellom nordgående og sørgående hurtigrute.
Dag 3: Rørvik – Vennesund (93,5 km)
Etter en herlig natts søvn våknet jeg opp med et smertefult og stivt kne. I noen dårlige minutter trodde jeg reisen var slutt og det var bare å ta hurtigruta hjemover. Jeg bestemte meg for å ta en rolig morgen for å se om ting ble bedre og noen timer senere var det en minimal bedring. I et godt øyeblikk salet jeg opp og satte kursen nordover med en og en halv fot. Utrolig nok ble kneet mye bedre når jeg fikk opp varmen og jeg var snart oppe i vanlig marsjfart.

Turen nordover gikk i en flott natur med blanding mellom kyst og innland. Når jeg kom på grensen av Nordland dukket det opp noen flotte fjellformasjoner som jeg fikk god tid til å studere i den kraftige motvinden. Det gjelder å tenke positivt og vinden gjorde det svalt og behagelig i den steikene varmen.

Like etter nordlandsgrensen var jeg innom en bensinstasjon og jeg følte betjeningen var mye hyggeligere enn der jeg var innom trøndelag. Helt sikkert på grunn av min forutintatte holdninger som jeg søker bekreftelse på 🙂


Fjellformasjon trolig med navnet Heihornene etter grensen til Nordland

Et lite stykke før fergeleie på Holm kom jeg inn på kystriksveien. På andre siden av fjorden ved Vennesund var det en campingplass som ble litt for fristene og etappen ble avsluttet denne dagen. Fra Vennesund kunne jeg se Torghatten som var mitt mål for neste dag.

Dag 4: Vennesund – Brønøysund – Torghatten (64,4 km)
Jeg våknet opp til nok en dag med herlig sommervær og frisk motvind. Målet denne dagen så jeg stort sett hele tiden, mens jeg syklet mot Torghatten.

Kneet var fint og kroppen hadde blitt vant med utfordringene og etappen gikk som en «lek». Fra Brønøysund til Torghatten fikk jeg også medvind for første gang på turen. En positiv dag på sykkel som ga meg motet og selvtiliten tilbake på at dette skulle gå bra.


Ved Brønøysund

Torghatten Camping var et fint anlegg med en flott natur. Jeg benyttet selvsagt anledningen til å se på hullet i fjellet og fikk også tid til å bade litt ved den fine stranden.


Utsikt fra Torghatten.

Dag 5: Torghatten – Vega – Sandnessjøen (92,8 km)
Denne dagen hadde jeg gledet med til. Det var tid for et beøk på øya Vega som jeg hadde hørt og lest mye om.

Jeg valgte å ta hurtigbåten fra Brønøysund til Vega. Båten var innom Ylvingen som denne gangen før Himmelblå ikke vekket noen spesiell interresse. Øya skuffet ikke og jeg brukte noen timer på å se den i steikene varme. Det var variert natur og yttersiden av Vega er kanskje mitt beste minnet fra hele turen. Her var det det en øde grusvei hvor man kunne kjenne på stillheten samtidig som utsikten mot havet og øyene utenfor var veldig flott.


Flotte naturopplevelser langs veiene på vega.

Etter noen timer på Vega tok jeg fergen till Tjøtta og syklet de siste 4 milene inn til Sandnessjøen over en vakker skjergård. Jeg tok inn på Sandnessjøen Vandrehjem som hadde billig overnatting og bra standard.

På min reise frem til nå hadde jeg møtt få syklister og de jeg hadde truffet var alle hyggelige og imøtekommende. Når jeg kom til Vega og på vei til Sandnessjøen krydde det plutselig av grupper med godt voksne sykkelturister som drev med øyhopping. Gruppene hadde ofte mer en nok med seg selv og for første gang opplevde jeg likesinnede som ikke virket like hyggelige. For mitt vedkommende er det på mange måter bedre å reise alene da du automatisk blir mer åpen mot andre, og alene på sykkel virker det som om ukjente i større grad tør å ta kontakt. Slike møter med lokalbefokningen og andre sitter ofte like godt som naturopplevelser.

Dag 6: Sandnessjøen – Jektvik (123 km)
Syklingen var nå blitt en rutine og med sterk sol og kraftig motvind var alt som det skulle være. Vann, en banan i timen og mat hver tredje time var alt som skulle til for å holde motoren i gang.

Denne strekningen hadde mye flott natur med særegne fjell langs land og i øyer ute i havet. Jeg skjønner godt at noen sier Kystriksveien er verdens vakreste turistvei.


Litt av naturen på strekningen.

Halveis på fergeruten mellom kilborghavn og Jektvik passerte vi polarsirkelen og da bestemte jeg at det var nok sykling for denne dagen.


Polarsirkel merke på land sett fra fergen.

Dag 7: Jektvik – Mevik (106 km)
Etter pasering av polarsirkelen følte jeg det ikke var langt igjen, men fortsatt måtte det sykles 20 mil i den avkjølende motvinden. Etter den daglige sjekk og smøring av sykkelen var det bare å tråkke videre.

Flott natur før Melvik.

Jeg hadde noen kjente i Melvik og på godt Nordnorsk vis møtte jeg opp uanmeldt på døren. Jeg ble hjertelig mottatt og kunne ikke si nei til tilbudet om overnatting. Samlingspunkt på slike godværskvelder var i fjæra og det ble noen hyggelige timer i sosialt med midnattsolen som bakgrunnsbelysning.


Soisal sammenkomst i fjæra. 

Dag 8: Mevik – Bodø (98,6 km)
Etter en trivelig kveld og god natt var jeg veldig klar for siste etappe til Bodø. Som alltid var det mye flott Nordlands natur å se.

3 mil sør for Bodø kom jeg til Saltstraumen. Her klarte jeg det mesterstykket å komme i den ene timen mellom flo & fjære hvor det er ingen bevegelse i vannet. Det ble derfor et skuffende syn, men jeg var klar for bylivet og valgte derfor å sykle videre før det ble fart på sakene.


Saltstraumen som ikke var mye å skryte av når jeg var der.

De siste milene gikk fint og det var en helig følelse å sykle inn til Bodø, og endelig være ferdig med årets tur. Etter en overnatting på hotell i byen ble det retur med NSB til Stjørdal neste dag.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s