Fra fjord til fjell i Møre og Romsdal i 2006

Etter å ha tenkt en del på å dra på en lengre sykkeltur i Norge tok jeg mot til meg i 2006 og syklet fra Kristiansund til Åndalsnes over Trollstigen. Det var etter denne turen jeg bestemte meg for å sykle hele kyststrekningen av Norge. Som nybegynner gjorde jeg mange feil i planlegging og utførelsen, men fikk likevel en fantastisk tur.

Jeg er på ingen måte noen utstyrsfreak og siden min sykkel var i ustand lånte jeg en litt mindre sliten og tung dame offroad. Jeg hadde kjøpt gode sykkelvesker, men problemet var at jeg ikke hadde erfaring med hvilken bagasje som skulle med. Siden jeg skulle til både byer og natur pakket jeg ned alt for mye klær og annet unødvendig som ikke ble brukt. I tillegg var både telt, sovepose og underlag av for høy vekt. Det er greit å ta med en for tung koffert på sydentur, men denne overvekten var et utrolig slit over fjellene i Møre og Romsdal. Selv med disse feilene og flere dere kan lese om senere var totalopplevelsen så positiv at dette ville jeg fortsette med.

Jeg mener fortsatt at man ikke trenger all verdens utstyr og erfaring for å dra på langtur med sykkel. Lær underveis og kjøp bedre utstyr når du ser at dette virkelig er noe for deg. Entusiasme og pågangsmot som er helt gratis er mye viktigere.

Ruten for hele turen var Kristiansund – Molde – Ålesund – Åndalsnes (336 km)

(Trykk for større bilde)

Dag 1: Kristiansund – Molde (107 km)
For å komme til Trondheim til Kristiansund tok jeg hurtigbåten og jeg var fremme ved lunsjtider. Etter en kort titt i Kristiansund startet turen.

Det er mye flott natur fra Kristiansund hvor høydepunktet kom etter ca. 30 km med den villeste delen av Atlanterhavsveien hvor bruene går mellom holmer i havet. Denne strekningen som mange ser i uvær egner seg også godt i strålende sommersol.


Langs Atlanterhavsveien

Under planleggingen forsøkte jeg å finne de minst trafikkerte veiene, men turen ble planlagt med bilkart. I ettertid har jeg funnet ut at SLF har et flott planleggingskart for sykling i Norge og jeg har også brukt mer detaljerte kart for Nordsjøruta øst og vest.

Siste strekket til Molde gjorde jeg feil veivalg langs RV. 64 som ble utrivelig med mye biltrafikk og tungtransport. Her vil jeg heller anbefale SLF sitt rutevalg.

Som Trønder er man ikke opplært til å like Molde, men å sykle inn mot byen i fint vær med de flotte fjellene på andre siden av fjorden, må jeg dessverre si var en flott opplevelse.

Jeg slo opp teltet på Kviltorp Camping og syklet senere inn de 4 kilometerne til Molde sentrum for «en» utepils.

Dag 2: Molde – Aukra (22 km)
På grunn av den «ene» utepilsen kvelden før ble neste dag noe amputert. Jeg prioriterte site seeing og strandliv og det ble derfor noe sen avreise. Uten bagasje syklet jeg opp på et utkikkspunkt over Molde hvor jeg traff tidligere Rosenborg trener Bjørn Hansen. Sammen sto vi på kanten og «så ned på» Molde stadion. Mitt mål denne dagen var å ta fergen til Aukra slik at neste dags tur mot Ona fyr skulle bli mindre stress.

Jeg tok inn på en Camping kalt Gossen feriesenter hvor de fleste gjestene var fremmedarbeidere. Plassen var greit nok, men kanskje ikke den helt store opplevelsen når det gjelder vedlikehold og sanitære forhold.

Dag3: Aukra – Ona fyr – Ålesund (70 km)
På grunn av boken Ona fyr som jeg ikke hadde lest fikk jeg lyst til å ta meg en tur i havgapet å se på fyret. Jeg syklet derfor fra campingen på Aukra og ca. 10 km til fergeleie Småge – Ona. Det var litt havtåke og småkjølig, men fergen hadde fine utkiksplasser på toppen av båten. I «vinterhagen» fikk man god utsikt fra båten som bokstavelig talt kjørte slalåm mellom holmer og skjær.

Selv på en godværsdag som dette virket det som en utfordrende jobb å manøvrere i skjærgården. Jeg kom i prat med sidemannen og sa til han «Jeg er imponert over kapteinen på denne båten. Tenk at han også må kjøre samme ruten i hardt vær». Jeg så at damen som satt ved min andre side lyste opp før hun sa tydelig stolt «Det er sønnen min som er kaptein i dag». Her fikk jeg meg en venn for livet og hun fortalte meg villig historien om Ona og de andre øyene i skjærgården.

Det var veldig spesielt på innseilingen til Ona å se på alle husene som klamret seg fast på den lille øyen. Fergen hadde et lengre stopp og jeg syklet meg en runde på Ona og Husøy som ikke tok lange tiden. Jeg gikk også en tur opp mot fyret og så på det fasinerende stedet langt ute i havet.


Ona fyr

Jeg tok fergen videre mot Finnøya hvor jeg hoppet av og syklet de 10 kilometerne over Finnøya og Harøya som var forbundet med bruer. På enden av Harøya gikk det ferge videre til Brattvåg på fastlandet.

Jeg startet nå på de ca. 40 kilometerne som gjensto til Ålesund. Jeg hadde ingen ønsker om å sykle hovedveien E136 og fant ut fra bilkartet hvis jeg i stedet syklet over Ellingsøya og tok broen til Ålesund så unngikk jeg den verste trafikken. Det viste seg å være en kjempetabbe. Veien var fin med lite trafikk frem til jeg kom til «broen» og kunne se Ålesund på andre siden. Det jeg på kartet trodde var en bro var en undersjøisk tunell hvor det var forbudt å sykle. Hvis jeg skulle sykle rundt ville det være 5 mil ekstra. Det var svært frustrerende å tenke på når man kunne se byen på andre siden av fjorden og gode råd var dyre. Jeg forsøkte først å ringe Taxi, men de var ikke villig til å ta med sykkel. Jeg sto og vurderte flere alternativer når det kom en buss kjørende. Halvt desperat fikk jeg stoppet denne utenfor holdeplass og det var en bybuss hvor jeg bare kunne trille inn sykkelen. Lettelsen var veldig stor når jeg vel satt i bussen på vei mot storbyen.

Dette var min første gang i Ålesund og jeg var overasket over størrelsen og hvor vakker byen var med sin spesielle byggestil. Dagen var over og det var bare å finne seg et husly for natten.

Dag 4: Ålesund – Trollstigen – Åndalsnes (137 km)
Jeg hadde en avtale om overnatting og å bli med på Raumarock i Åndalsnes denne dagen. Jeg var klar over at det var alt for langt igjen og startet derfor tidlig.

Jeg fulgte fylkesvei 60 ut av Ålesund før jeg etter ca. 20 km kom til fergeleiet mellom Magerholm og Ørsnestet. På andre siden syklet jeg forbi Sykkylven og fortsatte en mil langs fjorden før dagens første fjell skulle bestiges. 500 høydemeter over Strandafjellet i varmen med min alt for tungt lasta sykkel. På toppen var kroppen var rimelig kjørt og jeg var langt fra halvveis på dagens etappe.

Nedstigningen mot Stranda var kortere og brattere og på en vei som i lengre strekk gikk rett ned uten svinger. Jeg ønsket ikke å bruke opp bremseklossene og fikk en toppfart på opp mot 70 km/t. Det var alt for fort med min tungt lasta sykkel og jeg var livredd noe skulle skje. Alt gikk bra og jeg var nede fra fjellet på «ingen tid». Når jeg kom ned til fergeleier mellom Stranda og Liabygda så jeg heldigvis fergen legge fra kai. Det ble da tid til litt avslapning og mat før neste ferge kom.

På andre siden kom det nok en bratt stigning på ca. 2 km og 200 høydemeter før det gikk kjapt nedover mot Sylte gjennom 3 lange tuneller. Tunellene var ikke spesielt opplyste og hyggelige, men med lite trafikk og stor fart var de ikke noe problem. Sylte var tydeligvis et populært feriested hvor det var mange campinger og forrentninger.

Jeg hadde nå syklet 80 km i tøft terreng i mange timer og kroppen var allerede klar for å avslutte dagens økt. Avtalen om overnatting og Raumarock gjorde at hjernen tvang kroppen til og fortsette.

Nå startet mitt livs tøffeste slit på sykkel med 40 km sammenhengende stigning og 700 høydemeter opp på baksiden av Trollstigen. I min fysiske tilstand og i varmen var de lange og slake stigningene et forferdelig slit. Selv med ofte påfyll av energi var det lite å hente ut av motoren og det ble mange små stopp på veien oppover. Siste biten opp mot Trollstigen slynget veien seg i en brattere stigning og jeg måtte stoppe i hver sving for å hente meg inn.


På vei oppover mot Trollstigen i en flott natur.

Det var to ting som holdt motivasjonen oppe. Det ene var å komme frem til Åndalsnes og få en kald pils i hånden og det andre var for første gang å se Trollstigen. Jeg var svært spent når jeg endelig kom meg over toppen. Synet som møtte meg var på tross av mange timers fantasi bedre enn forventet. Det gav en utrolig tilfredstillelse å se nedover Trollstigen samtidig som man viste at det var din egen motor som har fått deg dit.


På toppen av Trollstigen

Før jeg satte nedover Trollstigen tok jeg en ekstra sjekk på sykkelen og så at bremseklossene begynte å bli litt slitt. Jeg hadde ingen i reserve og pulsen steg enda litt før jeg startet nedstigningen. Det var en utrolig ferd nedover i den fantastiske naturen bak en tysk bobil som så ut til å ha enda mer angst enn meg. I bunnen sjekket jeg bremsene igjen og det lå et lag gummi fra bremseklossene ved hjulet samtidig som de nesten var slitt helt inn til jernet. Det var fortsatt noen kilometer igjen med rett nedoverbakke og her lot jeg det stå til for å bevare det som var igjen av bremseeffekt.


Med en blanding av angst og fryd så jeg frem til å sykle ned denne veien.

Da nedstigningen var ferdig og jeg igjen måtte bruke egen motor kjente jeg at det var null effekt igjen i bena. De siste 15 kilometerne til Åndalsnes var jeg på felgen og slet også med motivasjonen. Det var så ille at jeg vurderte å ringe de jeg skulle på besøk til og be dem hente meg, men stoltheten fikk meg til å fullføre.

Klokken 21:00 etter 14 timers sykling kom jeg rullende inn på gårdsplassen til de jeg skulle besøke. Jeg hadde mest lyst til å hoppe rett til sengs, men der var forspillet i full gang og etter en dusj var det bare å hive seg på kjøret. Mange øl og Dumdum boys klarte utrolig nok å tyne enda mer ut av den skakkjørte kroppen og jeg var ikke i seng før 02:30.


Klart for hjemreise til Stjørdal med Raumabanen.

Mens jeg satt på toget hjemover å så på den flotte naturen langs Raumabanen bestemte jeg meg for at til tross for slitet var det noe jeg ønsket å fortsette med. Her kom tanken om å se hele kysten av Norge i fint vær som frem til nå har gitt meg noen fantastike opplevelser.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s